Reverberație rupestră – taina supraviețuirii
Când
spiritul se trezește în lume, un ultim clopot al bisericii se mai aude.
Vibrația urnește tot fiorul omenesc, iar fiecare grad Celsius se zdruncină pe
sub piele.
Acela este momentul când glasul stins, ursuz, încearcă să se impună pentru ultima dată. E chinuit de o infinitate intrinsecă și o tensiune umană ce rupe fiecare rădăcină a vieții. Singur! Propriul său trup simte agonia conștiinței. Se scaldă în tristețea lumii și reînvie odată cu duioșiile vocilor auzite.
Compătimirea să fie răspunsul celor care doar privesc fără a înțelege suferința? De ce s-ar pierde timpul, plângându-se sfârșitul? Nimic nu este mai ușor decât moartea unui prizonier care, atunci când se retrage târâș la marginea unei movile de pământ, își înăbușă tusea spumoasă în mâneca puloverului. Cu un ultim gest de suferință, asemenea unui lup bolnav de viață, își ridică ultimele două riduri din colțul gurii într-un surâs. Încrederea în acceptarea propriei condiții: surâsul lui rămâne adierea asupra primilor fulgi de nea care se preschimbă într-o ninsoare. În cele din urmă, zâmbetul chinuit rămâne o urmă fină și rece atunci când privirea tovarășilor rămâne ațintită în pământ.
În spatele trupului golit de vină se
aude suflarea celorlalți. Împinși de fiorul rece al vremii sau poate de
sentimentul de însingurare, capcana unei tăceri apuse îi răpune pe toți. Cauza
este ea însăși: se au doar unul pe altul într-o alergare pentru supraviețuire.
Dar se gândește, oare, că cineva caută să le urmărească fiecare mișcare?
A început totul cu un zumzăit
asurzitor de avioane, bombardamente și proiectile care se răsfrâng printre
osemintele și zidurile clădirilor. Toată agonia incertitudinii zilei de mâine a
sorbit până și rezervele subterane ale speranței. A distrus până și agoniseala
de-o viață a bătrânilor care retrăiesc trecutul tumultuos.
Se aud glasurile văitându-se, prinse
în acea noapte fără limită de timp. Camarazii privesc trupul vlăguit de
scursura lumii. Lângă movila de pământ zace acum o viață de om, alb și gol. Din
bucata de piatră sfărâmată de lângă căpătâi se scurge încă spuma densă a tusei,
mai fragilă decât o tulpină hrănită de umezeală și apăsată de zăpada care abia
se formează. În palma stângă stă cuibărită ultima gură de provizii. Clătinându-se
ușor degetul mare, într-un final – sub greutatea ei și a vântului aprig – se
rostogolește mușcătura de pâine. Pe pământul rece, pâinea soarbe sângele de sub
crusta formată ca-ntr-o gură de împărtășanie.
Orele nopții nu mai au sens. Totul
e-o negură cu scurta ei mângâiere. Trupul nu e sămânță, apoi metamorfozată-n
rădăcină, trunchi și frunze în bătaia vântului. Trupul este moarte, acea putere
care se unește încet cu credințele și produce schimbări în societate. Natura
omului e cuprinsă de mânie, durere și îndurare, de bucurii, amăgiri și
suferințe, de dorințe, dezamăgiri și regrete. Îmbinate, acestea s-au
transformat în norme rudimentare care au fost încununate de coerciția statului.
Și totuși, atât morala, cât și normele de drept au propriile sisteme de
constrângere. În acel mic abis al morții, camarazii învață să coexiste. A trăi
în miezul nopții incerte, crezându-se adăpostiți de cele mai arzătoare
rugăminți către cer, simțind dintr-odată nesiguranța propriei vieți: reprezintă
o artă. Aceștia descoperă că nici suferința, nici moartea, nici chiar doliul față
cel de lângă el nu sunt de plâns. Cel care zace acum în fața lor, dacă memoria
îi este recunoscută, atunci e mai prezent și mai puternic decât el viu. Teama
oamenilor este îmbrățișată, fiindcă sufletul lor este mai deschis și citeț
decât orice întrebare le-ai adresa-o.
Dincolo de vâltoarea haosului, topit
de timp, omul este un mecanism fundamental fără de care socialul n-ar prinde
viață. El își divulgă viața, o distinge și o târăște printr-un efort de
adaptare la schimbările care survin în propria existență. Cuprins de voință,
cutume și idei, omul își supune propria natură pentru a modela societatea. Din homo faber devine homo sapiens. Cu propriile mijloace spirituale și materiale de care
dispune omul în toată integritatea sa, societatea suferă transformări
ireversibile: sens alegoric (tehnica, morala, arta) sau sens ezoteric (religia
cu dogmele și credințele ei, magia practicantă).
Societatea e fundamentată pe
principii și valori, iar individul conlucrează cu ordinea universală din punct
de vedere moral. Omul este făuritor de identitate, definiția legii și întemeietor
al metafizicii moravurilor, mai concret: trilogia cunoașterii. Cuprins de
nostalgia schimbărilor, omul trăiește înconjurat de alți semeni. Odată ce
schimbarea se produce, omul poartă în el esența lui „a fi”. Prin el, prin modul lui de a coexista în natură și
societate – imaginea pe care-o poartă – se creează unitatea pe care omul a
extras-o din mediul natural, din animale, din susurul apei, din munții de peste
dealuri și văi, unitatea de care s-au legat indivizii între ei pentru a da
naștere comuniunii.
Creația sculptorului e taina
supraviețuirii: își leagă poporul de locul său, de casa lui pentru a-l
determina să și le însușească și să le recunoască. Poporul acționează prin
recunoașterea lor doar atunci când le vor hrăni cu propriul sânge și vor căuta
să le dezvolte prin propriul sacrificiu. Prin efortul comun, poporul își
definește destinul, semnificația și identitatea în timp. În sânul creației,
puterea spiritului stă întinsă. Totul în jur e doar podoabă – natura există orbește,
lipsită de formă, dar puternică – cetatea e creația oamenilor, iar calitatea
liniștii nu stă înscrisă în mormanul de pietre ce înconjoară construcția
poporului. Pentru ca poporul să fie salvat din generație în generație, totul se
transpune într-o evidentă imagine a absolutului. Ceea ce li s-a dat și
construit este absolut: natura a fost creată pentru a definitiva cetatea.
Constelația dintre „ceea ce este” și „ceea ce se dorește a fi” e o sculptură în piatră. Crezând-o, din greșeală, cetatea absolută, poporul devine îndoielnic și nu mai are tendința de a o apăra. Cei care ajung doar să privească, pierd înțelesul propriei lor existențe. Societatea e întemeierea iubirii de seamăn, dar în același timp se dă naștere tristeții de a te despărți de el. Camarazii privesc încă o dată chipul înghețat, cu buzele înnegrite de sângele uscat, cu ochii întredeschiși și o urmă de lacrimă desprinsă de obraz. Prezența lui a fost generoasă, asemenea tufișului care își întinde departe crengile pentru a vărsa umbra în jur. El a aparținut unui anumit loc și a trezit în cel care-l privește dorința regăsirii. Exilat pentru totdeauna, undeva departe, omul va plânge în consecința pierderii identității.
Ridicând privirea spre cer, camarazii dau drumul unui suspin ca un omagiu adus tovarășului pierdut. N-a fost singur! Răvășesc movila de pământ și zgârie în piatră sfărâmată de la căpătâi ultimele cuvinte care se răsfrâng în gând: M-ai regăsit? Căci eu sunt totul acum!
No comments:
Post a Comment