În ziua rezonanței, fiecare miroase întregul naturii sale
„Asupra
noastră păstrăm tăcerea.” –
Baco de Verulamio
Rațiunea omenească se simte într-un
anumit grad al cunoașterii, într-o condiție îndepărtată de granițele
experienței, într-o natură metafizică a operei liberului arbitru. Ea dă naștere
cunoștințelor și simțurilor absolut empiric prin care schimbarea se
autodefinește ca un concept ce nu poate fi dedus decât din experiență.
Hipertrofia formalismului logic, în acest caz, lasă loc gândirii ce poate fi
scoasă din judecata analitică și nu din descompunerea conceptului imperativ al
nivelului temporar limitat al înțelegerii.
Relațiile de influențare sunt
relații impersonale, iar esența lor rezultă deopotrivă din interacțiunea umană
și socială a rolului, funcției și statutul pe care îl joacă fiecare individ în comunitate
cu semenii săi. S-ar face abstracție de orice conținut empiric, dacă se ține
seama de zoon politikon. Reprezentările realității se atribuie acțiunilor
conștiinței umane în conformitate cu intelectul pur tangibil la cunoștințele
rațiunii empirice și pure. Nicio știință nu poate determina capacitatea omului
în lupta cu legile morale intrinseci, cu obstacolele sentimentelor, cu repaosul
înclinațiilor și logica aplicată a pasiunilor; toate consstituite de relațiile
de influențare ale efectelor cauzale universale (convingerile ce reies din
subsumarea cunoașterii exterioare).
Obiectivitatea valorilor și
atitudinilor trebuie să se învețe în diversele contexte sociale concrete,
individuale, în urma cărora elevii să se autodefinească prin acțiunile lor.
Aceste ocazii au nevoie de principii empirice și logice corespunzătoare
valorilor afective (componente cognitive), respectiv de principiile pur
raționale (componente conative). Actualmente, realizările superioare ale
elevului se datorează raporturilor de interrelaționare, dar și a influențelor
externe cu particularitățile interne; experiența din mediul academic ce se
răsfrânge asupra lui îi denotă o latură pozitivă în făurirea personalității sale.
Intelectul comun, dacă se bazează pe o intuiție iluzorie venită din lumea
comunității, se ipostaziază nu în gândire, ci în întinderea concepției
celorlalți. Toate celelalte idei, aflate în individualitatea umană, se numesc
simțuri interne prin care sufletul trezește fenomene eterogene ce se întind
dincolo de modificările sensibilității externe ale semenilor.
Examinând acțiunile ce reies din
relațiile de influențare, se ajunge la un punct de vedere transcendental ce
poate fi înțeles a priori în ele însele. Expresia lor oferă o perspectivă
determinată de ansamblul cunoașterii posibilității de evoluare a
personalității; astfel, reprezentările derivate din ideea de existeță a acestor
relații se extinde dincolo de sfera sa. Realitatea însăși are o forță aparte în
urma căreia agentul social nu poate trece sub tăcere criteriul său empiric
atunci când intră în relațiile cu ceilalți elevi sau a personalului ce
contribuie la schimbarea comportamentului instinctual; ci acesta trebuie să-și pună
în evidență educația prin acțiune și nu prin permanența fenomenului
valabilității universale. Subiectul prim al cauzalității sociale nu presupune
căutarea răspunsului în gama largă de manuale sau activități și forțe
circulatorii, ci de a-și procura o deducție temeinică pentru sinele său real.
„În
ziua rezonanței, fiecare miroase întregul naturii sale”. - Alexandra Luca
În ansamblul timpului, omul este
făuritor de concret și abstract, de geneza propriei sale exitențe; adică măsură
a tuturor lucrurilor ce străpung imposibilitățile morale în etici constructive.
Intelectul nu este un fenomen pe care orice percepție produce schimbarea, ci o
mărime a posibilitității de a crea efecte dincolo de orice timp (universal). De
aici rezultă o unitate a apercepției schimbărilor ce atrag după sine inevitabil
existența empirică a raporturilor de timp pentru orice împrejurare echivocă.
Starea intermediară crește timpul de la momentul inițial, când se realizează
educația, și până la terminarea determinării simțului interior când intervine
relația exterioară ce influențează cunoașterea apriori. Nimic nou în definirea
Eului și nimic răsuflat în evocarea
experienței aposteriori.
Orice schimbare nu este astfel
posibilă decât printr-o reconstrucție a psihicului, căci spiritul lasă simțirea
să se prescrie deducției raționamentului intelectual. Se subsumează, în acest
sens, cunoașterea sub semnul regulii cu ajutorul capacității de judecată a
înfiripărilor umane ce se regăsesc sub privirea altor cunoștințe și idei
ludice. Reflectarea chipului angelic bate în lumina haosului cauzalității
universale, ceea ce denotă imperiosul caracter suprimat de înțelegerea
abstractă a unor emancipări mult prea anoste. Individul se divide cu Sine în
momentul interacțiunii cu o altă Idee ermetică și își definește caracterul prin
dorința de individualizare cu experiența realității mult prea arbitrară.
Consecința se autoimpune în nota intermediară a suflărilor aflate sub aparenta
viață. Simțul realității (în antagonismul lumii sensibile cu lumea exterioară)
se camuflează în susurul flegmatic al colectivului, iar simțul moral se
preschimbă în nonconformismul evolutiv al sălbăticiei instinctuale.
Unitatea umanității devine astfel o
elită dezirabilă a vieții unice în care individul este singura ființă aflată la
clapele sale. Decizia este o judecată conflictuală și, din acest punct de
vedere, prezența cognitivă consolidează tresărirea involuntară a întrebării
„Cine sunt eu cu adevărat?”.
No comments:
Post a Comment