Spontaneitate absolută
„Capacitatea
de a învăța, atât a omului cât și a animalului este una dintre cele mai
remarcabile acte naturale, alături de reproducere și ereditate.”
-
Woodwoth
Marquis
Conștiința
de sine se dorește a fi în adevăr; ea pretinde astfel propria recunoaștere a
ființei într-un raport subiectiv-funcțional. Dacă răspunsul raporturilor
sociale nu se identifică prin scindarea și imanența unghiului fiecărui eu
individual-social, atunci existența a posteriori rămâne opacă socialului
universal, iar conștiința de sine nu depinde de altă conștiință (putem afirma
asemeni concepției lui Heghel că „dialectica transformării certitudinii
conștiinței de sine în adevăr, prin raportarea la conștiința altuia” nu mai
reprezintă o uniformizare a omului aristotelic, ci un individ cu impulsuri
instinctuale naturale). Oricât s-ar dori explicarea unei ființe raționale pure
în stare naturală nu se poate, fiindcă omul nu poate exista decât ca OM: el
trece prin filtrul rațiunii, ceea ce îi conferă aureola liberului arbitru.
Relațiile
socio-afective reprezintă un proces evolutiv de influențare lăuntrică, superior
animalului într-o manieră activă și rațională. Sub influența acțiunilor
variabile ale mediului exterior, contingența empirică s-a regresat oarecum
sensibilității. Învățarea este fundamentată pe concepția despre cogniție, mai
exact, ca procesare/asimilare de informații. În această situație, mintea umană
reprezintă un adevărat procesor de informație, iar învățarea asemeni unei
achiziții „a reprezentărilor mentale”. De aici se poate deduce
că educația bazată doar pe relațiile socio-afective este o adevărată paradigmă:
mintea este asociată unui hotar inseparabil de rațiunea omenească în care
informațiile sunt cultivate întocmai unor semințe (procesul de control și
îngrijire este unul amplu și complex, iar fluxul informațiilor trebuie să fie
divizat în mai multe subramuri); cogniția surprinde procesele cognitive ce sunt
tratate ca recunoaștere a gradului fiecărei informații în parte, astfel încât
tratarea ei să fie asemeni unui proces de prelucrare în care ieșirea/terminarea
unui proces cognitiv să devină intrare pentru un alt proces cognitiv (această idee
este preluată de la Mayer); învățarea este comparată cu sistemele de lucru ale
unui întreg mecanism de lucru automatizat, sisteme ce constau în compartimente
discrete de informație (acestea își joacă fiecare rolul pentru care a fost
conceput, astfel încât sistemul ca întreg să reflecte diverse expuneri
mentale).
Această
reprezentare expusă mai sus nu trebuie luată ca atare, întrucât relevă doar o
elucidare standard a procesului de învățare, prin care relațiile socio-afective
sunt suprimate de rațiunea însăși în întreaga sa valorificare internă. Se face
astfel trecerea de la mecanismul standard de învățare la dezvoltarea înțelegerii
acestui sistem trecut prin filtrul rațiunii în ameliorarea stării lăuntrice („o
iluzie naturală” inevitabilă pe care omul o surprinde în activitatea sa
existențială). Prin interconectarea lumii sensibile cu rațiunea minții,
învățarea conduce la descoperirea mijloacelor prin care omul se poate defini și
construi pe sine însuși, dar și la participarea activă în societate pentru a da
naștere unei lumi sociale în care el se formează și își ajută semenii să
coexiste cu el.
În
cazul relațiilor socio-afective, intelectul (în contact cu mediul ambiant) este
o facultate a unității stărilor Eului, iar rațiunea este facultatea unității legilor
intelectului suprimate principiilor universale. În acest sens, conștiința nu se
răsfrânge imanent experienței, ci pur intelectului pentru a naște a priori
stări, cunoștințe, idei, sentimente ce variază de la caz la caz. Implicarea
procesului cognitiv în învățare are nevoie de instrumetar și de înțelepciunea
îndestulată, sferică și talentul disjunctiv. Acesta nu se axează doar pe
stimulul intuitiv, ci trasnformă experiența într-o autonomie reciprocă a
socialului. Behaviorismul accentuează
procesul învățării prin reflexiile socialului pe baza cooperării și a
comportamentului. Natura nu este o
suficiență dogmatică, ci o rațiune pură ce se răsfrânge în forțele externe ale
individului.
Spontaneitate
absolută –
Propedeutica
reprezintă o întreagă antinomie a rațiunii ce se bazează pe un argument
dialectic, menit a face distincția între condiționarea existenței în toate
formele ei și progresia empirică prin simțiri. Această judecată analitică este
un postulat logic al rațiunii aflat în exterirul sferei transcendentale. Fiind
toate judecățile determinate, formate din concepte intelectuale sau funcții
logice substanțiale, activitatea „corespunde unei exigențe de transformare
calitativă impusă aparatului psihic datorită legăturilor sale cu corporatul și
cu intersubiectivitatea” (această metaforă a
psihologiei denotă eul din orice gândire, o expresie complexă a activității
psihice conturată de conduita umană, dar și de comportamentul conștiinței).
Trebuie
să facem distincția între reflexia logică (comparatio)
și reflexia transcendentală (reflexio)
pentru a determina funcțiile proprii ale intelectului. Intervenția
instructiv-educativă a profesorului are rolul de a modela comportamnetul
elevului care se identifică cu un vulcan complex și incognoscibil.
Personalitatea omului este asemeni unei insule pe care natura, în
individualitatea sa, o surprinde printre granițe imutabile. Comportamentul
trebuie descifrat pe fundamentele psihologiei educaționale (instruirea,
educarea, relații de intercomunicare, relații de intercunoaștere, relații
socio-afective, relațiide influențare etc). Oceanul vast din jurul insulei este
adeseori o iluzie plină de stereotipii perceptive și arhetipuri universale,
emoții și fenomene, structuri de tip afectiv-simpatetice etc. Adevărata față a
iluziei se află într-o ceață densă, ceea ce reprezintă de fapt relațiile de
influențare din lumea exterioară (obiectivă). Aceste iluzii prezintă o
concepție aparentă de insule noi, ceea ce nu fac altceva decât să deruteze
navigatorul novice aflat într-o expediție, aflat într-o aventură spre a
descoperi Noul fără a avea neapărat o țintă sau fixate anumite target-uri.
Limitele
cunoașterii impun precauții în aplicarea definitorie a psihologiei în expunerea
activității didactice, întrucât (explicabil) omul învață priceperi, obișnuințe,
valori, sentimente, priceperi, atitudini, cunoștințe. Acestea îl determină să
își aleagă coordonatele propriei imagini și să se învețe pentru a se dezvolta
ca om.
Iluzia
libertății instalează în conștiința individului o cauzalitate fără cusur ce
străfulgeră conduita normală a regulilor spre o eficiență desăvârșită, singura
conduită ce formează o unitate a experienței universale. Prin urmare, această
eliberare de adevăr este de fapt o ficțiune fără fundament. Relațiile
socio-afective în acest sens contrazic lăuntricul uman în generalitatea sa
nelimitată prin spontaneitatea absolută a tresăririlor transcendentale, fără de
care în cursul firesc al naturii raționale, seria succesivă a fenomenelor
individului nu se regăsesc în propria cauzalitate. Ele se interferează cu
voința și starea naturală a nevoii de a se defini ca specie umană, ca
individualitate printr-o educație postulată în condiția posibilității: izvorul
posibilelor încercări ale rațiunii.
No comments:
Post a Comment