Dialectica psihanalitică
Există
împrejurări care accentuează o criză morală în zilele noastre. „Talentul moral
uman”, în care nici verticalitatea virtuții și nici înălțimea inteligenței nu
sunt suficiente pentru a străbate această existență, evocă o calitate
suplimentară de a cunoaște conștiința umană dincolo de ea. Aproape nimeni nu
mai vorbește despre „virtuți intelectuale”; dimpotrivă, omul contemplă adeseori
la toate defectele pe care și le atribuie în unanimitate cu starea sa psihică.
Aceasta nu înseamnă că toate episoadele vieții se privesc din unghiul
denaturării ființei umane, ci din recunoașterea sinelui la nivel
substanțial-fundamental: funcționăm constant printr-o nedemolabilă
auto-complezență.
Competența
morală, care ne caracterizează, nu se resimte prin dezordinea proprie a
destinului individual. Armonia firii omenești ar putea fi acceptabilă în numele
unei antropologii optimiste. În acest caz, „păcatul originar” nu poate
neîndreptăți virtuțile arbitrare. Orice criză morală, care pune accent pe
caracterul impur al mefienței, dă naștere unei culpe sistematice a
inteligenței. Rezultă astfel ideea conform căreia omul trebuie să respecte
binele, chiar dacă nu-l iubește. Elaborarea masivă a inteligenței atrage
atenția asupra tendinței de a interioriza datoria morală. Dacă imediata
simetrie (între inteligență și morală) se destabilizează, normele moralei intră
într-o lacună a viciului suprem: „viclenia”.
„Regula
vieții e, prin urmare, temporalitatea, dar regula temporalității e suspendarea
finală a timpului”. Știind definiția lucrurilor cunoaștem lucrurile în sine,
însă nimic nu e cert în esența lor. Apar disfuncții verticale și discontinuie
care dezbină psihicul uman. Prin natura lui, omul este o ființă cugetătoare,
reflectată prin Trinitatea carteziană. El ajunge să diferențieze coerențele ascunse
și totodată justificative: bine-rău. Cu o oarbă hărnicie mentală, „virtuțile
intelectuale” răspund dihotomiei fanatice (bine-rău) printr-o absență a
echilibrului culturii intervalului celor două sisteme. Umanitatea este o idee a
intervalului; și anume că nu transcede prin simțul instinctului (ordinea
primară), dar nici prin sub contemplarea sacrului (ordinea Trinității). Acest
liber arbitru stă sub semnul sustragerii instinctului și accederii sacrului. Se
deduce astfel, condiția echivocă a culturii: singura soluție realizabilă în
conștiința umanului.
Cultura
apare ca o mediere între conflictele formelor scepticismului. Nu este un
rezultat al soluțiilor sau sfaturi de viață. Cultura stabilizează starea de
incertitudine în lipsa soluțiilor, a convingerilor, a castității. Latența
contrariilor contravin moralei; astfel că virtutea este privită ca un stimulent
esențial al energiei morale. Ea nu poate fi practicată dacă este inoculată de
vicii; devine în acest context o echilibristică ezitantă, un episod crispat în
spațiul incert dintre două sfere antagonice.
---TO BE CONTINUED---
No comments:
Post a Comment