3/07/2017

Diletantismul ontic

Diletantismul ontic


Există o criză morală de o irelevantă splendoare în spiritul civic în zilele noastre. „Principii neutre”, o conduită paradoxală, un nume pripit; toate acestea par a încorpora etica circumstanțială a existenței umane. Etica, în adevăratul ei sens pur teoretic, este „aplicată” în cazul unui defect moral, al decăderii sinelui cartezian. Nimic mai halucinant decât libertatea de a ocupa totul în orice circumstanță, prin orice mijloc cu același „target”.
            Sesiunea străzii este un conținut înlănțuit în noduri pescărești. Dirijată de plăcerile carnale la fiecare apus de soare, competența morală se regăsește în clipa în care este în impasul de a fi uitată. Disfuncțiile naturii sunt stocate într-un miraj, în România cenușie, cu o experiență ne-ipohondră a vinei; un absolut nelegitim simțit în adâncurile ispitei.
            Înclin spre modelul mitic apoteotic: instinctul moral, coroborat cu „acasă”, determină astfel conștiința să se autodefinească prin individualismul universal. Episodul concludent, asupra solitudinii paradisiacei comuniuni, este următorul: Adam este izgonit din Grădina Edenului, din cauza propriei sale acțiuni: păcatul. Nașterea privilegiată este propria înfăptuire a morții. Conștiința devine astfel o slavă a independenței propriului ego. Colectivitatea instituie, prin excelență, un etic originar aflat în echilibrul dintre singurătate și propedeutica sensului vieții. Efectul acțiunii civile reprezintă eticul drept o robinsonadă a vieții.
            Realitatea este relativizarea virtuților: spiritul intuitiv se autodisimulează prin practicarea principiilor neutre impuse de vitalitatea gregară. Etica, ordinea născută din cunoașterea tranzitivă a absolutului, este euforia nestăpânită a agitației patetice, desprinsă din nevoile acute al fiecărui gnom uman.
Regia lumii este un teatru ieftin; imperativul drastic fundamentat pe cuvânt nu este altceva decât un obnubilant al divagației raționalului.

No comments:

Post a Comment